Jeg bliver i helt godt humør, når jeg hører den titel! Og det er der sådan set også grund til at blive, for en kampagne, der skal styrke vores ostekultur her i landet, er netop sparket igang. EU står bag den fælleseuropæiske kampagne, der løber over de næste to år i Danmark, Frankrig, Irland og Nordirland. Herhjemme er det Mejeriforeningen, der fører kampagnen ud i livet under navnet Ost & ko.
Foto: Ost & ko/Martin Kaufmann
Selv om der i disse år er meget fokus på mad, den gode smag, og hvor råvaren kommer fra, så er der især blandt de yngre generationer gået noget osteviden tabt. Man kender ikke rigtigt de forskellige ostetyper fra hinanden, og måske slet ikke de traditionelle danske ostetyper. Det er jo en del af vores madkultur, der her bliver glemt. Prøv blot at læse disse fakta (og man kan jo blive helt bekymret for blåskimmelostenes fremtid…):
Fakta om ost – vidste du, at?
- Gul ost står for over halvdelen af det totale salg af ost. Dessert- og specialost udgør næsten en fjerdedel.
- Der er generelt blevet købt mindre ost i 2. kvartal 2015 – sammenlignet med året før. Især af de to store kategorier gul og dessert- og specialost.
- Alle ostetyper har mistet købere det sidste kvartal. Der købes oftere skimmel-, fløde- og smelteost, men mindre pr. gang.
- Hvidskimmel udgør den største del af skimmelost, som er den, de unge under 29 år primært køber. Der er en tendens til, at jo ældre husstanden er, desto større bliver andelen af blåskimmelost i husstandens forbrug.
- 87 % af alle husstande køber gul ost i løbet af et kvartal. Kun 18 % køber hytteost.
- Danskerne køber ost 8,7 gange i kvartalet.
- Der købes i gennemsnit lige over 0,5 kg. ost pr. indkøb.
- 96,1 % af alle hustande køber ost.
Kilde: GFK for Mejeriforeningen, august 2015, pressemeddelelse for Ost & ko-kampagnen
En af de første elementer i kampagnen er en opskriftskonkurrence for madbloggere, og er du blogger, kan du læse mere om det her. Men ellers håber jeg, at vi alle (forbrugere som fagnørder og alle os ostenørder) kan se frem til at støde på kampagnen på alle tænkelige måder, så vi kan få sat ost på agendaen og spisebordene!
Se blot på ostemanden her – man kan da kun blive i godt humør:
Foto: Ost & ko/Martin Kaufmann
PS. På sidelinjen står de operationelle samarbejdspartnere Sopexa og Marie Sainabou Jeng og Rasmus Holmgård.
PPS. Dette indlæg er IKKE sponseret – jeg skriver om det, fordi jeg synes, det er interessant for alle os, der holder af ost.
[…] af de første aktiviteter i Ost&ko-kampagnen, der skal styrke vores ostekultur i Danmark, er en opskriftskonkurrence for bloggere. Og den er […]