“Er det ikke rigtigt, at ost bare er frossen yoghurt?”, spørger en nysgerrig pige fra 2. klasse, der forsigtigt er kommet ind i hjemkundskabslokalet, hvor jeg står og skærer ost ud. Mens jeg forklarer hende, hvordan man laver ost og lader hende smage på tern af emmental, myldrer endnu flere børn ind i lokalet. “Puha, her lugter af ostemad!”, udbryder en af dem. Klokken ringer ind, og de skynder sig hen til time.

6. klasse på osteskole

Der lugter ganske rigtigt lifligt af ost, for scenen er sat til 6. klasse, der skal på osteskole. De skal igennem ikke mindre end 16 forskellige oste, to retter med ost og en masse gode historier og forklaringer.

Anledningen er, at man på min søns skole i 6. klasse laver et fantastisk projekt, nemlig en elevrestaurant. Deres yderst engagerede hjemkundskabslærer har prøvet det flere gange med stor succes. En sommeraften inviterer eleverne deres familier til en fin restaurant og serverer en flot tre-retters menu, som de selv har lavet. Middagen bliver serveret af tjenere, der i detaljer forklarer om maden. I køkkenet regerer køkkenchefen og hans/hendes kokke, og anretningen betyder (næsten) lige så meget som smagen.

Årets tema er Frankrig – og hvad er mere nærliggende end at skyde projektet igang med en osteskole! – udelukkende med franske oste (og et par danske for sammenligningens skyld).

6. klasse på osteskole

Fra mælk til ost

Jeg lagde ud med at forklare dem processen fra en ko, får eller ged bliver malket til osten er spiseklar. Man kan meget enkelt visualisere  dele af processen undervejs:

  • Mælk skiller,  når der kommer meget citronsaft i – ligesom mælken skiller, når mælkesyrebakterierne bliver tilsat.
  • De små ostekort ligner lidt hytteost skyllet under vand
  • En hvid og våd feta ligner den spæde ost, når den er klar til at lagre.

6. klasse på osteskole

Skal man smage? Ja da!

Bagefter skulle de smage de 16 forskellige oste. Her blev et par af de knap så ostestærke elever lidt blege. Men på den anden side, var det jo også en unik chance for en masse smagsoplevelser, og langt de fleste hoppede ud i det med begge ben. Vi smagte os igennem de forskellige ostetyper fra hvidskimmel, rødkit og gul ost over til gede-og fåreost samt blåskimmel. Vi bevægede os faktisk fra en mild fransk brie gennem hele smagsspektret og sluttede med en rigtig Roquefort (som de kunne vælge at dryppe med lidt honning).

6. klasse på osteskole

Ost i madlavning

I den sidste del af osteskolen skulle eleverne selv prøve kræfter med osten i køkkenet. Et Mont d’Or-hold skulle lave en varm, smeltet ost, mens et andet lavede Chèvre Chaud eller små brød gratineret med gedeost.

Prøv bare at se her:

6. klasse på osteskoleDet er faktisk slet ikke så let at skære jævne skiver af en gederulle. Læreren giver gode råd.

6. klasse på osteskole6. klasse på osteskole6. klasse på osteskole6. klasse på osteskole
6. klasse på osteskole6. klasse på osteskole6. klasse på osteskole6. klasse på osteskole

Lige nu er hjemkundskabslæreren ved at rekruttere årets køkkenchef og overtjener, og derefter alle kokkene og tjenerne (der er job til alle elever!). Eleverne er i fuld gang med at udtænke et koncept for restauranten, og hvad der skal ske på selve aftenen.

PS. Opskrifterne finder du her: Mont d’Or bagt med timian og Chèvre Chaud med æble, honning og timian.

Tag på online osteskole!

Kend din ost og få større osteglæde!

5 Comments

  1. eeg.korrespondent Lonny Fischer Olsen 5. januar 2017 at 12:51 - Reply

    Hvis man elsker Schweiz ! –Så kommer ostene umiddelbart –også til, at handle om OST !–Ja tak –endnu flere oste-opskrifter –og evt. –“oste-rejser” ! –Der mangler noget i de danske tour-arrangører –Med venlig hilsen

    • Ostesnak 9. januar 2017 at 09:39 - Reply

      Hej Lonny,
      Tak for dit input. Rejser og ost hænger rigtig godt sammen, og alt smager bedre, når man kender ophavet.
      Mange hilsner Camilla

  2. Michael Seeger Hanmann 27. marts 2014 at 08:16 - Reply

    At reagere i køkkenet er en oplevelse, jeg er sikker på at alle der prøver kræfter med dette, vil være enig. At få det indlært i en tidlig alder er bestemt af det gode Camilla.
    At kende historien omkring fra jord til bord, hvordan de forskellige mad produkter bliver til, er en vigtig lære for alle.
    God dag, Michael

  3. Michael Seeger Hanmann 26. marts 2014 at 08:40 - Reply

    En fantastisk ide, Camilla, alle de sanser eleverne her får sat i gang, synssansen, lugtesansen, smagssansen og følesansen. Beretningen om hvor mælken stammer fra og hvilken indflydelse den har på det herlige færdige mælkeprodukt er unik.
    Det lærer også eleverne at udvise respekt for producenterne, fra landmanden til mejerist osv. Du er en rigtig god formidler af et dejligt levnedsmiddel produkt Camilla.

    • Ostesnak 26. marts 2014 at 09:50 - Reply

      Tusind tak, Michael!
      Jeg synes, at en af de største gaver vi kan give vores børn er glæden ved at være i et køkken med alle dets smagsoplevelser. Og nu ligger der så også lidt ost i disse 6. klasseselevers “baggage”…

Skriv en kommentar